Petr Hrach

Sexistické prasátečko je Pokorný Knives?!

18. 11. 2016 15:16:41
"Reklama je nejenom klasickým případem zobrazení nahé ženy bez souvislosti s produktem, v tomto případě prodejem nožů. Celou situaci umocňuje to, že fotografie dává důraz na intimní partie ..." Je to úhlem pohledu nebo jsem prase?
Vítěz odborné poroty při hledání nejsexističtější reklamy 2016 na webu https://prasatecko.cz je Pokorný Knives.Vážně?? Tak nevím jestli jsem prase, nebo jsem něco nepochopil, ale zrovna zde mi to nepřijde tak hrozné. V nominaci byly horší reklamy, ačkoliv málo která mě nějak pobouřila sexistickým obsahem, zato mnohé spíše "ne"reklamním ztvárněním. Nicméně spojení žena a nůž mi nepřijde zas tak zcestné, jak je popsáno. A teď pominu formu ztvárnění v reklamě.

article_photo
(Marek Kubáček)Paní porotkyně Jana Kvasnicová tvrdí:

"Zobrazení staví ženské tělo na stejnou úroveň s kusem masa..."

Nepřijde mi to tak. I když je pravda, že někoho kus masa na talíři může vzrušit stejně jako krásná žena. Ovšem zde šlo nejspíše o zobrazení ženy a flákoty na jednom obrázku. Jenže žena je zde v pozici majitele / držitele nože, kdežto chudák flákota v podobě oběti. Je to stejná úroveň? Pokud udělám fotku prezidenta, na návštěvě farmy a v záběru bude i prasátko domácí, znamená to, že je stavím na stejnou úroveň a hrozilo by mi dle současně navrhovaného zákona odnětí svobody až na rok? Myslím, že ne.

"... což je ponižující, nerespektuje ženu jako lidskou bytost ..."

Ono také o lidskou bytost tady nejde, jde o nůž a pocit vzrušení (reklama je i o emocích přeci). Milovníka nožů nevzruší jen krásná žena, ale i krásný nůž. Navíc nůž i žena muže doprovází již dlouhou historií a k obojímu muž chová respekt.A když už jsme u toho vzrušení, tak takto to má prostě příroda zařízené, že žena muže vzrušuje a je předmětem jeho touhy. Pokud by to tak nebylo, asi bychom brzy vyhynuli. Mohu tvrdit, že jablka a hrušky jsou stejné ovoce, mohu je barvit, mohu je stejně nazývat, ale pořád budou chutnat jinak. Stejně tak rozdíly mezi ženou a mužem byly, jsou a budou. A pomíjet to, že žena je pro muže sexuální předmět touhy a vzrušuje ho, je nesmysl. A už vůbec to nesnižuje ženu jako lidskou bytost. Spíše naopak, je to její klad a výhoda nad mužem. Takže popírání tohoto faktu, je popírání vlastní lidskosti. A čím vyvolat větší vzrušení, kde je cílovka muž, než krásnou ženou? Penězi? Jídlem? Myslím, že spíš tímto bych ženy ponížil, kdybych je dal až za tyto "artikly".

"... a evokuje násilí na ženách jako legitimní a normální. ..."

Ať jsem to v tom hledal sebevíc, tak jsem nic takového nenašel. Ano, pokud by tam byl třeba muž, který drží nůž a žena by mu ležela u nohou, tak souhlasím. Ale pokud žena drží nůž v sebevědomé sexy poloze, mám pocit, že rozhodně není znázorněna v pozici sexuální oběti. Na mne naopak působí trochu nebezpečně. Co mi ovšem přijde legitimní a normální, je ženská krása, která se neokoukala, co je člověk člověkem. A že se využívá i v reklamně? Proč ne? Je jasné, že na nás chlapy ženy prostě působí jako nic jiného. A přiznejme si, že to působení je krásné a podlehnout mu není slabost.

Pak je tu ještě otázka vkusného a nevkusného použití a to už je asi věc názoru. Ten můj je takový, že byly nominovány daleko nevkusnější reklamy. A navíc tato se mi celkem líbí i zpracováním.

A na závěr přiznávám, že jsem milovníkem nožů a přesto nejsem násilnický typ. A jsem i milovníkem a obdivovatelem žen, ale chovám k nim obrovskou úctu a respekt a uznávám jak jejich osobnost, tak jejich ženskost.
Nicméně musím zřejmě počítat i s tím, že z nějakého úhlu pohledu mohu být prasátkem. A z jiného úhlu pohledu může být prasátkem kdokoliv jiný. Třeba vy.

Tak tedy prasátkům zdar!
Autor: Petr Hrach | karma: 28.05 | přečteno: 1490 ×
Poslední články autora