Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J61a77n 68Z77á86t29u37r77e44c35k68ý 9653673217692

Avšak pokud toto není sexistická reklama, autor by měl dodat vlastní koncepci sexismu ať je jasné, co tedy sexismus je a co není. Jak tedy podle autora vypadá reklama, která už překročila hranici sexismu?

Skutečnost, že ženy mohou být pro muže přitažlivé, nijak nezdůvodňuje zdánlivou nevinnost jejich společenské prezentace jako výhradně sexuálních objektů. Ženy tak možná na muže působí, avšak musíme si uvědomit, že mají právo být ctěny jako plnohodnotné lidské bytosti mnoha různých vlastností, nikoli jako bytosti, jejichž základní obecná a neměnná charakteristika je jen jich svůdnost.

Je to totéž, jakoby byl v nějaké reklamě vyobrazen klečící muž na všech čtyřech před pohovkou, na jehož zádech by měla žena sedící na pohovce opřené nohy v kožencýh kozačkách, sklenničku vína a popelník s odůvodněním, jak důležitá je pro život ženy mužova podpora.

0/−2
18.11.2016 17:28
Foto

P96e82t62r 39H49r36a77c16h 1474254650412

A to je ten problém, co je vlastně ten sexismus? Obecná definice tvrdí, že: "Sexismus je termín vzniklý v druhé polovině 20. století, který se vztahuje na přesvědčení, že jedno z pohlaví je nižší, méně důležité nebo schopné."

A mně nepřijde, že by to vyjadřovalo neschopnost, nedůležitost nebo méněcennost dané ženy.

Za hranicí by to dle mne bylo, pokud by k tomu daná žena nedala souhlas a bylo to pořízeno, či zveřejněno proti její vůli. Nepředpokládám, že by toto Marek Kubáček jako profesionální fotograf aktů nějak podcenil.

Také jsem nepsal, že ženy jsou, nebo by měli být, brány jako výhradně sexuální objekty. Nicméně ze samotné přirozenosti jimi jsou. Ne apriori, ale je to součást jejich osobnosti. Můžeme být sebevíce puritánsky intelektuální, ale pudy a příroda se potřebují zařídit po svém. Testosteron, estrogen a další indicie tomu aspoň nasvědčují.

Navíc obraz v jádru neodkrývá více, než by bylo nutné a možná jako samotný umělecký akt by prošel bez povšimnutí kohokoliv, kdo pro něj hlasoval.

A pak to co zmiňujete v posledním odstavci je celkem zajímavý koncept, který by mě taky neurazil. Naopak je to zajímavý paradox.

A konečně, ženám byla nadělena svůdnost a krása, mužům zase síla. Oč je jedno horší, než druhé? Chce-li žena svou krásu dát na obdiv i tímto způsobem, pak mi to nepřijde jako nic proti ničemu. Jsou to přece svéprávné a svobodné osoby, které o sobě dokáží rozhodnout sami. A pokud bychom toto neakceptovali, pak se tedy sexismu rozhodně dopouštíme!

Někteří muži mají zase potřebu dokazovat svou sílu třeba na Strongmanovi. Nehledě na to, že i to by mohl být sexismus, protože to jasně dává najevo, že ženy jsou fyzicky slabší.

+3/0
18.11.2016 18:45

J68a19n 54Z53á61t96u64r84e83c91k86ý 9113333647542

Sexismus muzeme zatim definovat jako druh sovinismu, kdy je nejake skupine lidi automaticky prisuzovana nejaka nemenna vlastnost, role ci funkce, jejiz existenci nelze dokazat, nezaklada se na vseobecnem souhlasu a vychazi z predsudku. V pripade sexismu je to predurcena charakteristika na zaklade pohlavi jedince. Jinymi druhy sovinismu muzou byt rasismus ci antisemitismus. Sexismus se zaklada treba na zminene predstave, ze samotna blize neurcena priroda nam stanovuje a garantuje podle pohlavi nejake osudy, funkce ci vlastnosti, ktere nas zcela charakterizuji bez ohledu na nase pravo vlastniho sebepojeti. Tak napriklad neni duvod predpokladat, ze jedno pohlavi je predevsim svudne, predevsim telesne esteticke nebo predevsim silne. Nic takoveho nelze nikomu apriori vnucovat na zaklade pohlavni identifikace. Krasa muze byt jednou z mnoha stranek cloveka, ale pokud je ve spolecnosti reprezentovan jen vyhradne timto svym znakem a zobecnen na vsechny jedince v dane kategorii, jedna se o sovinismus. Samozrejme, ze se jedinec muze svobodne projevovat ve spolecnosti a zduraznovat jen nektere sve vlastnosti. Ale pokud nekdo prezentuje poselstvi, ze vsichni jedinci nejakeho znaku maji tytez vlastnosti bez ohledu na jejich vlastni vyjadreni, je to sovinismus. Odlehcenym prototypem tohoto problemu jsou vtipy o blondynach - blondyna muze zesmesnit sama sebe jakozto konkretniho jednotlivce. Ale ma pravo zesmesnovat vsechny ostatni, kdo maji blond vlasy jenom proto, ze nektere z nich priroda zkratila na rozumu? Zena je svepravna a muze za sebe rozhodovat. Jiste. Ale nemela by rozhodovat za vsechny ostatni zeny, alespon ne bez jejich souhlasu.

0/0
18.11.2016 20:33
Foto

P22e58t77r 82H87r65a80c26h 1964204840312

Děkuji za názor. Po pravdě úplně nerozumím spojení se šovinismem. Nemám totiž pocit, že by fotka nějak podněcovala kohokoliv k jednostrannému postoji vůči komukoliv.

Dle fotky není přeci možné určit o jakou osobu jde, jaké jsou její schopnosti, atd. Není tedy vyloučeno, že ona osoba na fotce je majitelkou několika vysokoškolských diplomů a úspěšná podnikatelka. Má dobře fungující rodinu a jejím koníčkem je spolupráce s fotografy.

Stejně tak daná fotka přece nikomu nepodsouvá konkrétní ženské charakteristiky nebo místo ve společnosti.

Funkce, osudy, atp. nám rozhodně neurčuje příroda, ty určuje "bohužel" společnost. A ani ta není celosvětově jednotná. Na rozdíl od odlišností určených přírodou, které jsou celosvětově stejné a mají logická opodstatnění.

Nebo jste zastáncem myšlenky, že všichni jsme stejní? Není každý člověk jiný? Natož ženy a muži? Není právě v tom to úžasné? Proč bychom se měli snažit srazit ženy na úroveň mužů nebo naopak?

A k tomu zobecňování. Když je někde reklamní obrázek, kde žena vaří v kuchyni, určuje to všechny ženy do pozice hospodyněk? A když je někde obrázek ženy na postu ředitelky, určuje to všechny ženy do vedoucích pozic? Když v pohádce pes mluví, určuje to všem psům že musí mluvit?

To už trochu hraničí s předsudky a hledáním pověstné mouchy.

Vtipy o blondýnkách jsou typickým příkladem. Neříkejte mi, že někdo opravdu věří, i přes takový počet vtipů, že intelekt určuje barva vlasů?

A kdybychom měli být absolutně korektní a předejít tomu, abychom se někoho nedotkli, pak bychom museli brojit nejen proti věcem souvisejícím se sexem, ale i proti humoru, satiře, filosofii, umění a společenským standardům. Každá myšlenka, každá událost, každý skutek se dají vyložit ve dvou směrech a obrátit proti tvůrci. Když bude člověk chtít, najde v mnohém to co tam najít chce právě on. Pak už to stačí jen pojmenovat, zobecnit a prosadit, že je to špatné.

0/0
18.11.2016 22:27

J74a24n 62Z12á46t28u20r81e34c82k38ý 9133793827292

Tvrdíte, že dle diskutované fotky nelze určit o jakou osobu (osobnost) se jedná a jaké jsou její schonosti. Přesně tak! O to právě jde - fotka nám říká, že se jedná o anonymní ženské tělo ve vyzývavé sexuální pozici, která nabízí vagínu. Tedy ještě s loveckým nožem a kusem odřezaného masa, ale tuto symboliku teď ponechejme stranou. Identifikujeme ženu a úplně nám stačí tělo s vagínou; nejen, že nevíme kým skutečně tato žena je, tedy nevíme nic o její osobnosti ani jiných okolnostech jejího života, ale dokonce k ní nepotřebujeme ani její hlavu. To je ta redukce člověka na jednu zobecněnou funkci, o které mluvím - žena = roztažená vagína (+ možná ještě některé další vybavení, jako prsa, nohy a pnuchčochy. Jaká je tato žena doopravdy, potažmo jaké jsou ženy jako takové, už fotografii nezajímá. Podobná situace může být zobrazena i v případě vařící hospodyňky - i zde může být symbolické sdělení takové, že žena je bytost svými schopnostmi předurčena k plotně. Ale nemusí tomu být nutně, záleží smozřejmě na konkrétním zpracování. Potíž s podobnými vizuálními znaky je v tom, že je lze interpretovat různým způsobem a neexistuje nějaké ověření toho, co vlastně obraz říká. Z tohoto pohledu by ale bylo přijatelné zobrazovat téměř cokoli.

Ale zamylseme se nad tím jinak: pokud by na nějakém bilboardu nebyl vůbec žádný obraz, ale jednoduchá věta, např. "smyslem existence ženy je nabídnout sexuální uspokojení muži", nebo "blondýny jsou hloupé" (a věřte, že nemalý počet lidí je skutečně ochoten na základě barvy třeba kůže věřit v povahové nebo duševní vlastnosti lidí, o tom asi žádná), byla by taot vyjádření sexisttická? Já myslím, že ano. Je správné, abychom takové názory veřejně propagovali a považovali je za správné? A máme upustit od kritiky sexismu, rasismu nebo nějakého šovinismu jen proto, že ho nelze zcela vymýtit? Máme jej tedy nechat bez jakéhokoli legislativního či etického omezení? Máte vlastně nějakou svou vlastní ideu sexismu?

0/0
19.11.2016 9:45
Foto

J81a95n58a 97M83a37j77o10v33á 4585582836243

Pánové, celá tahle vaše debata je úsměvná. Zobrazování nahoty, zejména nahoty ženské bylo, je a bude.

A to, že dneska plevelíme legislativu kdejakou pitomostí znamená jednak to, že regulujeme kde-co a ztrácíme svobodu, jednak, že si nevíme rady se skutečnými problémy a tak řešíme (s podobnou intenzitou koncentrovaného rádobyakademismu, jehož ukázku tady nabízíte) problémy zástupné. Je zjevné, že se máme příliš dobře, když je na toto čas.

Tak si někdo vyfotil nahou ženskou způsobem, který ani mne neuráží (a to jsem spíše puritán). Někdo se na to podívá a někdo ne. Za víc to nestojí.

Nebo bychom měli zpětně odsoudit i jeskynní malby? Tam je nahoty...(vím, demagogie...ale té už tady je...)

0/0
19.11.2016 10:05

J70a98n 69Z31á85t81u12r82e47c72k76ý 9283983807262

Ale my vedem při o tom, zde je to v pořádku, zda je sexismus zcela přijatelný a eticky neomzenou formou předávání poselství o lidech jednoho pohlaví. Jestli Vás chápu správně, pak zobrazování nahoty třeba jen u jednoho pohlaví spolu s libobolným tvrzeních o všech jediních tohoto tělesného určení je v pořádku a není nejmenší důvod se nad tím pozastavovat.

Avšak trošku mě zaráží, že naznačujete, že existuje i způsob vyfocení nahé ženy, který by Vás urazil, to je zajímavé, můžete nastínit nějaký příklad? Já myslel, že se domníváte, že nahota nijak ponižující být pro nikoho nemůže. To mě uvádí do rozpaků. Máte tedy nějaké vlastní pojetí sexismu? Existuje podle Vás vůbec nějaký sexismus?

Jinak ještě na okraj - ano, máme se zjevně dobře, když můžeme trávit čas svobodnou diskuzí (mi to umožňuje hlavně zaměstnání). Ale vzhledem k tomu, že tady na idnesu nejste neznámou ikonkou, máte se asi rovněž tak;-)

0/0
19.11.2016 10:26
Foto

J18a78n93a 63M16a69j32o28v23á 4825172316503

Nemám vlastní pojetí sexismu, protože ho považuji za nesmyslný konstrukt. Co ale mám, je jakýsi vkus. A uznávám, že ten má různé vrstvy a roviny a není důvod se ho snažit narvat do tabulek.

A ano. I já se mám dobře. A jsem tomu ráda. Nebo jste mě snad někde viděl poukazovat na zlou dobu? :-)

0/0
19.11.2016 18:18

J64a13n 27Z31á57t21u22r12e95c55k11ý 9963443557142

Ještě poznámka ke stejnosti mužů a žen: na otázku, jestli jsou muži a ženy stejní nelze odpovědět, protože otázka není upřesněna - v jaké smyslu, jestli jsou stejní? Tak počet kostí máme asi všichni stejný a naprostou většinu orgánů taky. Takže jsem téměř stejní. Ale naproti tomu jsou mezi lidmi rozdílynavzájem , stejně jako třeba mezi stébly trávy. A protože neexistují dvě stejná stébla, ani dvě stejné DNA, tak stejný nění nikdo a nic a všichni jsme odlišní, bez ohledu na pohlaví. To je určitě také pravda. Co ale už tak snadno obhaitelné není je to, jak můžou být lidé "více stejní jako jiní či méně stejní". Proto rozdíly mezi muž a ženami nejsou zdůvodnitelné, neboť by to bylo hledání společných rozdílů mezi těmi, kdož jsou všichni odlišní. Z tohoto hlediska by nemělo být ani užíváno slovo muž nebo žena v množném čísle, protože každý je přece od každého odlišný.

Já sám se domnívám, že mezi muži a ženami jsou vrozené průkazné rozdíly pouze v tělesném uspořádání, tedy v tom, jak muže a ženu definujeme. Nevím o žádných dalších určeních, které by mělo mít jedno pohlaví společné všem svým exemplářům bez ohledu na vlastní individuální specifičnost. Něco jiného jsou samozřejmě rozdíly sekundární, získané identifikací s nějakými pravidly hry až v průběhu života. ale ty už nejsou vrozené a nutné, taže jsou trochu mimo diskuzi.

0/0
19.11.2016 10:05
Foto

P76e59t26r 67H28r98a15c69h 1524884610952

V jádru jste si odpověděl. Největší rozdíl je mezi mužem a ženou fyzický. A pokud se tedy o ženách mluví jako o něžném nebo slabším pohlaví, je to naprosto typický sexismus, jelikož jedno z pohlaví staví do role slabšího.

A je rozdíl pokud na ceduli něco napíšete konkrétně nebo tam dáte obraz, pod kterým si každý může představit co chce.

Ve mne ten obraz rozhodně neevokuje, že by žena byla slabší, méněcenná, nebo POUZE sexuálním nástrojem. A že sexuální přitažlivost existuje, to je fakt. I pro některé ženy jsou muži předmětem sexuální touhy. A pokud to budeme popírat, jsme sexisti, jelikož snižujeme schopnost sexuální touhy u žen.

A z toho vyplývá právě to, na co ve článku odkazuji, jak může někdo na základě vlastního výkladu a nekonkrétních pravidel o něčem oficiálně napsat že je to nejsexističtější, nebo nejhorší, nebo cokoliv negativního a zaštítit ještě něčím co je dotováno z nevlastních prostředků?

Pokud něco vyhodnotím pozitivně a spletu se, tak to zas není takový problém, protože daného člověka, či předmět nijak neurážím. Ale pokud se v takovém případě vyjádřím negativně a nemám to ničím podloženo, je to ještě horší než daný sexismus.

Jinak se slovy paní Majové musím souhlasit. Taktéž mám pocit, že tato témata jsou hlavně moderním trendem. Na jednu stranu zde hledáme sexismus v kdejaké maličkosti. Na druhou stranu kritizujeme odpor k islamistickým přistěhovalcům, kde sexismus má svůj absolutní vrchol.

To si trochu protiřečí. V jednu chvíli kritizujeme fotografa, který sice fotí akty, ale ženě nikdy neublížil. A v tu samou chvíli vítáme člověka, který svou ženu nemá problém seřezat dle kulturních tradic.

Ale to už se dostáváme do hlubších vod.

0/0
19.11.2016 17:26
Foto

P56e25t61r 10H45r27a97c64h 1254254650152

Mimochodem od stejného autora:

http://www.marekkubacek.cz/images/big/quick/big_70.jpg

Takže opravdu to není prvoplánové.

0/0
18.11.2016 19:19

D95a84v69i17d 80K59o17s11t91e71l11n55í63k 9185266801

Byla o tom už rozsáhlá diskuze pod článkem. Firmy tuto ankteu spíše využívají k prezntaci svých produktů zadarmo, nebo-li za peníze Sexistického prasátečka. To, že reklama vyhraje tuto cenu, nesnižuje její hodnotu v očích jejích konzumentů - spíše zvyšuje.

Takže Nesehnuté tady plní roli užitečného i.d.i.ta za bruselské peníze, bojují s větrnými mlýny a dělají z komára velblouda.

Přejme Neshnutým ať je někdo pořádně ohne a užijí si taky sexu a dají pokoj s podobnými cenami.

+8/0
18.11.2016 16:10

T21e24r64e35z11a 94H59a12j60k38o13v41a 5297402484700

Ty zduraznene vety jsou pravdive.

0/0
18.11.2016 16:04

J63a41n96a 21S27t55e61h51l95í89k93o10v61á 2539820630156

Jako žena také nechápu, jestli tam bylo něco za hranou, tak Aperol Spritz, ale moje první reakce byl smích..:-)

+5/0
18.11.2016 15:42

E82v10a 88K24o69r55b93e33l41o13v49á 4392766612

Kdyby byl nůž zabodnut poblíž mužských pohlavních orgánů také by se vám to zdálo vkusné?

+2/−3
18.11.2016 15:40
Foto

P30e18t69r 57H51r89a69c28h 1694274740412

Nebudu teď brát v potaz účelnost a cílení takového konceptu, ani srovnání estetičnosti ženského těla a mužského, a proč i ženy malují více akt ženské postavy, než mužské.

Nůž ať v tomto případě, nebo v tom vašem je na takovém místě, aby zakrýval detail intimních partií. V tom opravdu nevidím problém ani u ženské, ani u mužské postavy.

Nebo máte namysli nějakou konkrétní evokaci tohoto spojení? Případně to prosím specifikujte. Děkuji.

0/0
18.11.2016 19:13

P10a42t15r28i95k 32P29o41u39s26t77e25v69ň17á65k 6174773257844

Já bych souhlasil s paní Evou. Je to opravdu jen o individuálním úhlu pohledu. Teď nemyslím to, že by mě fotka nějak pohoršovala. Nehodnotím to, zdali jde o akt nebo pornografii. Mluvím teď právě o tom vkusu. Tak jak tobě Petře připadá, že ta žena je díky noži v bezpečí, mě naopak připadá ohrožena. Tak jako by nůž byl zabodnut u mužského rozkroku což by ve mě vyvolalo reflexní stažení kolen k sobě (podobně jako když skejťák padne obkročmo na zábradlí) a nebo batole by se přibližovalo k zapálenému / zapnutému vařiči, vyvolává ve mě tento obrázek špatné pocity. Nic na tom nemění to, že nůž si tam drží sama žena. Má rozevřený, pro mě nechráněný klín a u něho je čepel nože. To ve mě evokuje násilí na ženách. Tím myslím jako problém, ne touhu.;)

+1/−1
18.11.2016 20:28

P88a75t80r33i51k 20P63o22u44s44t65e34v57ň23á37k 6494743377184

Ještě bych se doplnil. Jde mi hlavně o to spojení Klín - nůž. Prostě pod tíhou dnešní doby - ISIS - týrání, znásilňování, obřezávání žen - to je to první co ve mě fotka vyvolala. A to maso co nevypadá třeba jako hovězí steak, ale spíš jako nějaký vnitřní orgán tomu jen dodává. :-/

+1/0
18.11.2016 21:10
Foto

P83e17t10r 59H82r14a48c61h 1914434220542

Vis naše debata na FB. Asociace chápu.

Ale zobecnění názoru jako faktu zaštítěného nějakou anticenou zase přijde přes čáru mně. :)

0/0
18.11.2016 22:41

R43o80b51e92r17t 57H32o51r15á61č86e62k 5162816126505

Tam je jasná symbolika. Nůž jako sebeobranný prostředek, kterým se žena může ubránit před sexuálním zneužitím.

+5/−1
18.11.2016 15:37
Foto

J75a93n79a 57M32a69j24o34v15á 4705422706593

vy jste číslo...jakože...co se přiblíží...bude amputováno?

+3/−1
18.11.2016 16:04

T75e50r67e11z63a 24H41a49j65k15o96v68a 5747302304110

Vetsinou ho maji v ruce ale ti agresori. Nechapu, jak se nekdo muze snizit k takove reklame.

+2/−4
18.11.2016 16:05

R28o57b42e38r53t 81H43o20r52á39č18e74k 5792596456965

To jsou stereotypy.

0/0
18.11.2016 19:28

L55u11b47o59m32í48r 74K41a46m45e78n35s14k36ý 3120688953766

přesně, vzhledem k tomu, že nůž drží ta žena, tak tam jen chybí bublina "něco si zkus a dopadneš takhle" (prsty ukazují jasným směrem) :)

+1/0
18.11.2016 16:41



AUDIOZÁZNAM

Petice

Zmeškali jste přenos čtení Davida Vlka? Poslechněte si ho tady.



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.